Programma

  • Ontvangst

  • Opening dagvoorzitter Thomas van Zijl



  • 1e Keynote: Content Marketing - "With Great Power Comes Great Responsibility" - SPIDERMAN

    Content Marketing has and will continue to become the most effective means for brands to build relationships with prospective and existing consumers. Technology and the coinciding habits of how people investigate and interact with companies has forever changed. Content is the cornerstone. This meteoric rise creates the biggest opportunity for brands in a century and it also poses tremendous risk if not capitalized on appropriately. We can't let content become noise or irrelevant. I want to reinforce a few key areas of future focus in our evolution as content marketers.  

    Spreker: Matt Petersen, McMurry/TMG

  • 2e Keynote: Allerhande in Amerika

    MPG.today is een van de eerste bureaus die een succesvol content marketing-concept heeft geëxporteerd naar het buitenland. En hoe! Allerhande van AH geldt al jaren als één van de 'heilige gralen' in het land van content marketing. MPG.today (voorheen MediaPartners) heeft dat concept naar de Verenigde Staten gebracht onder de naam Savory. En won daar meteen de Gold Plate Award mee, een zeer prestigieuze retail-onderscheiding. Een prestatie van formaat, maar ook een moedige stap naar het land waar content marketing verder in de ontwikkeling is dan in de 'oude wereld'. Is dat zo, of zijn de ervaringen van het bureau van Richard de Booij anders?

    Spreker: Richard de Booij, MPG

  • 3e Keynote: ‘It’s journalism stupid!’

    Journalistiek maakt content marketing sterker. De geloofwaardigheid, autoriteit en onafhankelijke statuur van de merken FD en BNR zorgen voor het vehikel waarmee adverteerders zich als thoughtleader in een bepaald domein kunnen profileren. Maar dat thoughtleadership vergt wel visie, en een stevige inhoudelijke invulling. En een kwetsbare houding, want journalistieke onafhankelijkheid betekent ook een kritische houding tegenover de adverteerder zelf, en ruimte voor de concurrent. FD/BNR Networks bedenkt al ruim 5 jaar content marketing-concepten op tal van thema’s. En leert nog dagelijks bij over de (on-)mogelijkheden.

    Spreker: Leon Bouwman & Lydian de Kruiff, FD Media

  • Vragen ronde 1, 2 en 3

  • Koffiepauze

  • Cage Fight

    Tijdens de ‘Cage Fight’, oftewel de discussie over de ontwikkelingen in het communicatie-vak, zal Aad Kuijper als reclame uitdrager bij het succesvolle reclamebureau Alfred, de discussie aangaan met Rogier IJzermans, CEO van het content marketing bureau Born05 en vanuit klantzijde Erwin Zijlstra, directeur Corporate Communicatie van T-Mobile. Dit aan de hand van een aantal pittige stellingen en onder leiding van moderator Ronald Voorn

    res. aad kuijper  rsz rogierijzermans  Erwin Zijlstra

    Aad Kuijper, reclamemaker bij het succesvolle reclamebureau Alfred, zal de discussie aangaan met een succesvolle content marketeer. 

  • Wisselmoment

  • Parallelronde 1

    Sessie 1: Print is helemaal niet dood

    De stelling dat print 'dood' is hoor je maar al te vaak. Cor Jan Willig heeft met zijn partner Rob Koghee het tegendeel bewezen. In 2014 richtten ze New Skool Media op, volkomen onverwacht een nieuwe succesvolle uitgeverij. Namen een stapel titels van Sanoma over waarin men in Hoofddorp blijkbaar geen brood meer zag. 'De behoefte aan content die aansluit bij de beleving die je als consument of adverteerder zoekt is bij special interest merken levenslang'. Dat is één van de stellingen van New Skool Media op de site. Willig komt vertellen hoe zijn uitgeverij in korte tijd buitengewoon succesvol werd. Ondermeer door een nieuwe cultuur door te voeren, waardoor het enthousiasme van het werk afspat. Print dood? Een kort gesprekje met Willig en je kunt die veronderstelling begraven. 

    rsz 292edf1Spreker: Cor Jan Willig, New Skool Media

    Sessie 2: Help, de fysiotherapeut verzuipt

    Weet jij hoeveel tijd jouw doelgroep neemt om informatie tot zich te nemen over jouw product of dienst? En wat hij wil lezen of horen als hij de tijd daarvoor neemt? Nee? Wij deden het wel en werden ruw wakker geschud. Onderzoek leerde ons dat een fysiotherapeut, die de hele dag druk is met zijn patiënten en verzuipt in de informatie die op hem afkomt, per dag 2 minuten de tijd neemt om de website van zijn vereniging te bezoeken. Om bij voorkeur informatie te vinden die dicht aansluit bij zijn dagelijkse praktijk. Tot onze schande moesten we bekennen dat er de afgelopen jaren ongemerkt veel zendingswerk was verricht en de website en de nieuwsbrief vol stond met informatie die de vereniging zelf belangrijk vond. Tegelijkertijd ontkomt ook het KNGF niet aan een trend waar alle verenigingen last van hebben, namelijk de afnemende loyaliteit van leden. Tijd om het roer om te gooien. Vorig jaar zijn we gestart met de herziening van onze website en met de ontwikkeling van een contentstrategie. We doen dat net als Maggi: een beetje van onszelf en een beetje van een extern bureau dat ons adviseert. Het ontwikkelen van een goede contentstrategie op een lerende manier en in een traditionele organisatie is hard werken. We doen het stapje voor stapje met vallen en opstaan. Dat verhaal willen we graag met je delen. Geen glamourpraat over mooie strategieën en fantastische resultaten. Daarvoor zijn boeken en cases genoeg. De bouwtekening begint gestalte te krijgen en we zijn de verbouwing inmiddels gestart. Nieuwsgierig naar een praktijkverhaal van vlees (spieren) en bloed? Zoekend naar praktisch inzicht wat het voor jezelf als professional betekent en voor de organisatie (want ook die moet je mee zien te krijgen)? Dan nodigen we je graag uit voor onze sessie ‘Help, de fysiotherapeut verzuipt’. Na afloop krijg je van ons een werkmodel mee ter inspiratie.

    rsz saskia bonrsz simone agemaSpreker: Saskia Bon, KNGF en Simone Agema, KNGF

    Sessie 3: Interne communicatie ook extern inzetten?

    rsz olaf bleekemolenVeel van de interne communicatie die thans plaatsvind kan uitstekend dienen als materiaal voor externe communicatie. Interessante cases, lokaal zakelijk nieuws of beeldmateriaal van lokale evenementen die IBM’s expertise en kennis demonstreren of zaken die collega’s in het algemeen aangaan kunnen ingezet worden op het interne social media kanaal. Dat de buitenwereld daar dan ook kennis van neemt is een mooie bijvangst.

    Als wel vaker met Social Media initiatieven was IBM in Nederland deel van een eerste pilot waarin dit bedrijf wereldwijd een lokaal Social Media kanaal inzet om lokaal collega’s te informeren omtrent wereldwijde ontwikkelingen binnen IBM, lokale informatie te verspreiden aan lokale collega’s en daarnaast over een medium te beschikken waarmee op een snelle manier veel IBMers snel te bereiken zijn.

    Spreker: Olaf Bleekemolen, IBM

  • Lunchpauze

  • 4e Keynote: Make it count: Key factors for content marketing success

    What's content marketing actually?
    Does Content Marketing really work?
    So, does it drive sales and generates leads?
    What are the key factors for success for Content Marketing?
    In his presentation Rainer Burkhardt discusses these important issues in the field of content marketing and provides exciting insights into the daily business of C3.
    Rainer Burkhardt is Managing Partner at C3 Creative Code and Content. Together with Lukas Kircher and Gregor Vogelsang he runs Germanys leading Content Marketing.

    Spreker: Rainer Burkhardt, Managing Partner C3

  • 5e Keynote: Een wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van verschillende soorten content voor content marketing

    Informatie of entertainment, een tekst of een video? Contentmakers maken vooraf veel strategische keuzes om hun doelstellingen te behalen. Maar wat zijn die doelstellingen eigenlijk? En welke content kan in welke hoedanigheid het best ingezet worden om die contentmarketingdoelstellingen te bereiken? SWOCC-onderzoeker Christine Liebrecht geeft op basis van wetenschappelijk onderzoek gerichte adviezen voor het maken van effectieve en passende content.

    Spreker: Christine Liebrecht, SWOCC

  • Koffiepauze

  • Parallelronde 2

    sessie 1: De helden van contentmarketing

    Triodos Bank verbindt al vijfendertig jaar mensen die tijdelijk geld over hebben (spaarders) met mensen die geld nodig hebben (duurzame ondernemers). Dit laten we sinds 2010 ook consequent doorklinken in onze communicatie. In plaats van het verkopen van producten en diensten, verbinden we mensen echt aan ons merk. Stapje voor stapje zijn we daarbij geëvolueerd naar een contentgedreven organisatie. Door niet de bank, maar onze relaties tot de helden van ons verhaal te maken, raken we een snaar waarmee we onze doelgroep steeds beter bereiken. ‘Volg je hart – Gebruik je hoofd’ is daarbij het dragende motto.

    rsz tamara rijnenrsz arne rozendaal

    Sprekers: Tamara Rijnen & Arne Rozendaal, Triodos Bank

    sessie 2: De zorg ontdekt content marketing

    Sanquin heeft een paar jaar geleden een externe communicatiecampagne geïntroduceerd en is voor het concept gestart bij de ‘why’. Waarom doen we wat we doen? We redden mensenlevens.

    Sanquin zit, net zoals veel andere organisaties, op een pot met goud. En dat moet je gebruiken voor je externe en interne communicatie. Interessante wetenschappelijke ontdekkingen, levensreddende geneesmiddelen, gemotiveerde donors en ontroerend gelukkig patiënten. Dat is content die je bij het publiek moet krijgen. En die content pas je op media en doelgroep aan: online banners, dagbladvertenties, SEA, videofilmpjes. Dat kan met een groot en met een klein budget. Resultaten zie je in verbeterde reputatie, toegenomen bekendheid, likes en websiteverkeer. En trots bij de medewerkers.

    rsz robert heckertSpreker: Robert Heckert, CCO Sanquin

    sessie 3: Je wilt iets met video…en dan?

    De rol van video wordt voor bedrijven en organisaties steeds belangrijker. Om veel redenen. De belangrijkste: (bewegend) beeld is als het ware de dominante ‘taal’ op het internet aan het worden en is het voor sommige doelgroepen al. Van een ondersteunend middel is video een centraal onderdeel aan het worden in de communicatiestrategie van vrijwel alle grote merken en organisaties.

    Grootste uitdaging voor veel organisaties is om allereerst de juiste videostrategie te bedenken (waarover gaan we het hebben?) en daarna te bekijken hoe de juiste video’s op het juiste moment door de juiste doelgroep bekeken kunnen worden (het marketing-gedeelte van videomarketing). Een sessie met inspirerende voorbeelden en praktische handvatten.

    rsz miranda visserSpreker: Miranda Visser, LVB Networks

     

  • De Staalkaart

    In deze sessie wordt een staalkaart van de beste content marketing cases getoond van de afgelopen jaren.'Aart Lensink van LvB Networks, Robbert Zantinge van ZB Communicatie en Ger Nijkamp van Ricoh presenteren onder leiding van Ronald Voorn hun favoriete cases.

    rsz aart lensink lr crop1  robbert zantinge2  ger nijkamp

  • Afsluiting dagvoorzitter


  • Netwerkborrel