• Home
  • Nieuws
  • Een kijkje nemen in de creatieve schatkamer

Een kijkje nemen in de creatieve schatkamer

Nieuws
Ronald Voorn heeft net het technisch Voorzitterschap voor de jurering van de Grand Prix Contentmarketing achter de rug. ‘Ik heb veel pareltjes voorbij zien komen. Het was geweldig om een kijkje te nemen in de creatieve schatkamer. En nee, ik mag nog niks verklappen. De prijsuitreiking is 19 november.’ Tijdens het Contentmarketing Congres op 4 november zal Voorn de rol van moderater vervullen. Dat doet hij tijdens de ‘cage fight’ en tijdens de ‘staalkaart’. Tijd voor een interview met Voorn.

Wat is de reden dat u voor het congres bent uitgenodigd als moderator én als jurylid?
‘Ik heb mijn achtergrond in het marketingcommunicatievak en werkte onder andere bij Heineken wereldwijd. In 2011 ben ik teruggekomen naar Nederland om een studie Communicatiewetenschap en nieuwe media te volgen in Twente. Momenteel ben ik bezig met mijn dissertatie over de invloed van menselijke waarden op de aankoop van merken en producten. Vorige maand kwam ook mijn boek Voodoo marketing uit. Verder ben ik docent consumentengedrag en marketingcommunicatie aan de HU, gastdocent bij diverse universiteiten en heb ik met een groep wetenschappers - met praktijkervaring - de Science for Business Group opgericht.’

Okay, ik hoor het al. Redenen te over om u te kiezen! Wat gaat u als moderator doen?
‘Bij de cage fight leid ik een discussie tussen drie specialisten uit het communicatievak: een contentmarketeer, iemand van klantzijde en een reclameman. Ik wakker als het ware het vuurtje aan. De discussie duurt ongeveer een half uur. De "staalkaart" neemt drie kwartier in beslag. Ook dan zijn er weer drie sprekers die hun praktijk case presenteren en uitleggen wat het effect van hun inspanning is geweest. Ook dan leid ik de sprekers in én ik stel vragen.’

Wat vindt u zelf van contentmarketing?
‘Ik kijk naar contentmarketing als onderdeel van marketing. Het is een communicatietool. In die zin is de term wat ongelukkig gekozen. Je kunt ‘marketing’ er beter afhalen. Contentmarketing heeft namelijk lang niet altijd een marketingdoelstelling, maar vaak ook een doel dat los kan staan van marketing. Content gaat soms ook over interne communicatie. Voor bedrijven is het niet zo interessant welke naam je er aan geeft. Content is een mediatype om te communiceren. Vaak gebeurt dat met owned media. Mijn mening is dat je vaak ook payed media nodig hebt om je content gelezen te krijgen zeker in het geval van B2C.’

Voor wie is het Content Marketing Congres interessant?
‘Voor iedereen die te maken heeft met het beïnvloeden van gedrag van consumenten/medewerkers en andere stakeholders door middel van communicatie. Contentmarketing is een breed scala van activiteiten met als doel consumenten doeltreffende en verrassende informatie te geven over producten en diensten. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik een blogpost van Philips Audio, The Thrill of Sound . Dat was briljant schrijfwerk gegoten in een prachtige vormgeving. Die content raakte mij.’

Wanneer is de dag volgens u geslaagd?
‘Wanneer mensen na afloop de zaal uitgaan met het idee dat ze iets interessants hebben gehoord wat ze nog niet wisten.’