• Home
  • Nieuws
  • 'Verrassende uitkomsten wetenschappelijk onderzoek naar contentmarketing'

'Verrassende uitkomsten wetenschappelijk onderzoek naar contentmarketing'

Nieuws

Informatie of entertainment, een tekst of een video? Contentmakers maken vooraf veel strategische keuzes om hun doelstellingen te behalen. Maar wat zijn die doelstellingen eigenlijk? En welke content kan in welke hoedanigheid het best ingezet worden om die contentmarketingdoelstellingen te bereiken? Swocc-onderzoeker Christine Liebrecht geeft op woensdag 4 november op het Content Marketing Congres op basis van wetenschappelijk onderzoek gerichte adviezen voor het maken van effectieve en passende content.



Steeds groter
‘Contentmarketing wordt tegenwoordig gezien als heilige graal en is enorm populair. Er gaat dan ook veel tijd en geld in om, waardoor de behoefte aan een strategische visie op contentmarketing steeds groter wordt. Voor Swocc heb ik wetenschappelijk onderzoek gedaan naar contentmarketing', zegt Liebrecht.

Onderbouwde keuzes
Liebrecht vervolgt: 'Naast inzichten uit de literatuur heb ik een nieuw experiment en survey uitgevoerd waarmee is nagegaan welke doelstellingen met welke content (qua vorm en inhoud) bereikt kunnen worden. De resultaten van het onderzoek geven contentmarketeers de tools om eindelijk onderbouwde keuzes te kunnen maken bij de opzet van hun contentmarketingstrategie. En, de uitkomsten zijn verrassend met betrekking tot contentvormen waar in de praktijk veel tijd en geld aan wordt besteed.’

Over Liebrecht
Christina Liebrecht studeerde Nederlandse Taal & Cultuur en Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit. Voor haar promotieonderzoek begon werkte ze anderhalf jaar als tekstschrijver bij een communicatieadviesbureau. Sinds januari 2014 is ze docent en onderzoeker bij de afdeling communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.